Succéföreläsning med Pär Holmgren!

Meteorologen Pär Holmgren engagerade ungdomar och allmänheten

Håkan hälsar välkomna till föreläsningen med Pär Holmgren.

Håkan hälsar välkomna till föreläsningen med Pär Holmgren. Foto: Sören Carlsson

Naturskyddsföreningen i Åtvidaberg har under senhösten planerat en uppföljning på nov2012 miljöföreläsningen med Anders Carlsson, LiU (”The end of the beginning – Att vända miljöproblem till möjligheter”). I torsdags 16 januari kl 18.30 gästföreläste självaste meteorologen Pär Holmgren i en fullsatt församlingsgård inför 120 personer. Föreläsningen handlade om hur klimatförändringarna hänger ihop med hur illa vi hanterar frågor som berör ekologi, ekonomi och energi. Det finns även många stora oljeproducerande länder i världen som direkt bromsar en övergång från vårt beroende av fossila bränslen till alternativa energikällor. Lösningar på miljöproblemen finns men människan tycks ha en tendens att inte agera i tid. Vi lever inte bara på jorden – vi är en del av den! Föreläsningen avslutades med frågestund. Syftet med föreläsningen från naturskyddsföreningen sida var att sprida information om det senaste forskningsläget och skapa engagemang bland allmänheten. Föreningen ordnade kaffeservering och lottade ut några av Pärs miljöböcker till deltagarna.

På inbjudan av förstelärare Lars Björk passade även Pär Holmgren på att innan föreläsningens början under en blixtvisit besöka och bekanta sig med Öppet Hus på Bildningscentrum Facetten. Trevliga och duktiga elever när det gäller att informera om sina utbildningar var Pärs kommentar. Han bekantade sig framför allt med naturvetarelevernas information åt elever och föräldrar. Bildningscentrum egna väderstation som producerar lokala väderprognoser intresserade även den fd chefsmeteorologen på SVT. Det är ingen slump att Holmgren

Pär Holmgren föreläser om klimatutmaningen januari 2014. Foto: Sören Carlsson

inbjöds till Bildningscentrum. Enligt läroplanen förväntas eleverna förvärva en ekologisk grundsyn som är förenlig med en hållbar samhällsutveckling. Det här är ju Pärs område och förutom att han själv har barn i gymnasieåldern så tyckte han det var intressant att se hur vi tacklar denna tvärvetenskapliga utmaning i Åtvidaberg. Han var mycket nöjd med det han såg och passade även på att lyckönska de blivande studenterna inför deras universitetsstudier. Föreläsningen som senare följde i församlingsgården ordnades av Naturskyddsföreningen i Åtvidaberg och Studiefrämjandet.

/ Lars Björk, styrelseledamot i SNF Åtvidaberg