Hur anpassningsbar är du?

Linus Karlsson föreläser.

Den frågan får vi av Linus Karlsson. Har vi förmågan att anpassa oss efter klimatförändringarna? – En fullständig nödvändighet. Linus har tillsammans med Anna Samuelsson, Amanda Ingvaldson och Louise Johansson arbetat för Vi-skogen i Uganda och Tanzania. De var bland annat där för att undersöka om och i så fall hur bönder runt Victoriasjön påverkas av klimatförändringarna. De undersökte också på vilket sätt bönderna förändrar och anpassar sitt liv och bruk av jorden. Den här tisdagskvällen är de här för att föreläsa för oss. Vi är ett tjugotal personer som samlats.

Linus, Amanda, Louise och Anna lotsar oss genom en resa ut på den afrikanska landsbygden, berättar, förklarar och ställer frågor. Vi får följa med i deras skumpiga jeep till Ester som brukar sin lilla gård. Hon har gjort många förändringar för att anpassa sig till de numera oberäkneliga regnen. Hon gräver diken, täckodlar och planterar träd för att skapa skugga och få vattnet att stanna i marken. Föreläsarna visar många exempel på olika utbildningsinsatser och smarta lösningar, utan stora investeringskostnader, som gör livet lättare för Ester och de i samma livssituation. Vi-skogens arbete är både ett miljö- och ett socialt projekt.

När vi skumpar hemåt i jeepen uppmanas vi att diskutera och reflektera över det vi just fått uppleva. En spännande och givande diskussion om hållbarhet och klimatanpassning tar vid där alla i publiken kommer till tals. Hur anpassningsbara är vi? Vad kan vi göra? Vad är vi beredda att göra?

Anna Samuelsson lyssnar på ungdomar från organisationen Pendo Amani

Föreläsningen är ett samarrangemang mellan Naturskyddsföreningen i Åtvidaberg och Kenyaföreningen i Åtvidaberg. Vi-skogen är också verksamma i Kenya. Föreläsningen sammanfaller med att Kenyaföreningen har besök av ungdomar från Kenya. Kvällen inleddes därför med musik och dans till afrikanska trummor. Hela publiken drogs med av rytmerna och in i dansen. Det är inte ofta styrelsen i Naturskyddsföreningen står på scenen och dansar tillsammans!

Barbro från Naturskyddsföreningen dansar