Vårprogram 2020

Uggleexkursion vid Herrsäter

8 mars kl 17.00 Järnvägstationen

Vi hoppas på att uven låter sig höras, men vi kan också hitta en del annat i och runt sjön. Ta med fika att värma er med och något gott att grilla efteråt. Samåkning. Kontaktperson Håkan Ignell, 0708-123171

Årsmöte

25 mars kl 18.00 ABF-lokalen

Vi får besök av Anton Sunnergren, vår kommunekolog. Vi lär känna honom och får veta vad som händer. Föreningen bjuder på smörgåstårta. Kontakt och anmälan senast 21 mars till Barbro Carlberg 0722-352026. Välkomna!

Fagning på Malmviksängen

18 april kl 10-14

Som alltid städar vi så här års bort gamla löv etc. på ängen. Ju flera armar desto bättre. Vi har en del redskap, så arbetskraft är allt vi behöver. Vi bjuder på korv och fika mitt på dagen. Kontaktperson Lågg (Lars-Åke Göransson) 0708-122448

Länsstämma i Solviken, Tranås

19 april kl 10.00

Förutom årsstämman blir det tema våtmark. Vi får besök av Mia Svedäng från riks som berättar om våtmarker. Dessutom kommer utflykten gå till en våtmark. Mera info kommer.

Utflykt till Roxen

10 maj kl 8.00

Vi samåker till Svartåmynningen och upplever alla vårfåglar. Glöm inte kikare och fika! Samling vid Järnvägsstationen. Kontakt: Sofia Linderoth Loord 0702-989926

Exkursion på Malmviksängen. Vi har skött vår äng i över 50 år!

Göran Börken leder oss, och vi letar växter, fåglar, fjärilar och andra smådjur. Fjärilar och andra insekter håvar vi (försiktig)t in.

Invigning av Åsens våtmark

14 juni kl 10.00

Två mindre våtmarker har restaurerats av Sveaskog med pengar från Naturskyddsföreningen och på initiativ av Länsstyrelsen. Nu invigs den med visning, aktivitet för barn och vuxna samt förtäring. Åtvidabergs kommun arrangerar med hjälp av ovanstående organisationer. Åk mot Rumma. Snart efter Hannäs-skylten kommer Åsens naturreservat utmed vägen. Mer info senare.

Slåtter på Malmviksängen

8 augusti 10.00 – 14.00

Dags igen att städa vår äng. Föreningen tar med ett gäng räfsor och annat, men vi vill gärna ha hjälp av många par armar och mycket glas energi. Ta med eget fika för en paus mitt i. Välkomna!