Program våren 2023

Uggleexkursion,

5 mars kl 17.00

samling stationen

Den sedvanliga starten på våren!

Platsen är samma som de senaste åren, ca 1,5 mil från Åtvidaberg.

Vi samåker och tar med fika att värma oss med

Årsmöte

27 mars kl 18.00 BF-lokalen , Tilasbacken 3

Rovdjur i nordöstra Finland

Ulf Hjulström har varit på fotoresa och föreläser för oss.

Årsmötesförhandlingar naturligtvis, och smörgåstårta utlovas!

Anmälan senast 23 mars

till Barbro Carlberg 0722352026

Röd glada foto Sofia Loord

Fågelexkursion till Missmyra

7 maj kl 8.00

samling stationen

Vi spanar efter vårfåglar kring vattnet vid Missmyra.

Sofia Loord och Mattias Andersson guidar oss.

Ta gärna med fika för trevnadens skull.

Och vi kanske stannar länge?

Besök i Carina Jarhalls trädgård i Bersbo

27 maj kl 13.30

samling stationen

Carina är läkeörtspedagog och hade en mycket uppskattad föreläsning för oss hösten -22.

Nu lär vi oss mera om läkeväxter. Kom och inspireras av den nytta och nöje vi kan ha av både vilda och tama växter. Vi går runt och ser, smakar, doftar och samtalar.

Fika och lite överraskning hinner vi också med.

Anmäl till 0722352026 Barbro Carlberg senast 25 maj.

Utanför programmet:

Klädbytardag 25 mars

I samarbete med kommunen planerar vi en klädbytardag.

Alla är välkomna att ta med fräscha kläder och istället få biljetter att byta mot andra plagg eller skor.

Mera uppgifter kommer senare.

Kommunen ordnar lokal etc men vi hjälps åt att engagera folk som kan hjälpa till både under aktiviteten och när vi samlar in och organiserar. Vill du hjälpa till, ring Barbro 072352026.

————————

Länsstyrelsen har ställt en fråga till oss: vill vi vara med och engagera skolbarn i natur och miljö? Malin Granlund Feldt, skicklig biolog och naturvägledare på Länsstyrelsen har initierat detta. Det är tänkt att vi ska inspirera barnen till friluftsliv och att lära sig mera om naturen, bland annat

Alla kretsar i Östergötland plus länsförbundet har fått frågan.

De av er som intresserade får gärna höra av er. Föräldrar, lärare, allmänt engagerade. De skolor/lärare som arbetar mycket med detta redan får gärna berätta det – vi ska inte slå in öppna dörrar.

Frågan är ännu på idéstadiet, vi har inte tagit något beslut.

Biologisk mångfald och klimat

är våra största miljöproblem, som i sin tur inbegriper många andra.

Cop 15, det internationella mötet för biologisk mångfald i Montreal, ingav visst hopp när mötet beslöt att skydda 30% av jordens yta och restaurera 30% av de redan skadade ekosystemen senast 2030. Dessutom kom man överens om att hjälpa utsatta länder ekonomiskt.  Situationen är mycket illa med den 6:e massutrotningen i full gång, men det finns ändå krafter åt rätt håll.

Klimatfrågan är ännu värre. Det finns nu ca 419 ppm (parts per million) CO2 i atmosfären.  Det är den högsta nivån på minst 800.000 år. 2016 var den 403 ppm, så det går fort. Önskemålet för att klara klimatkrisen är att nivån blir lägre än 350 ppm. Om vi fortsätter som nu tar CO2-budgeten slut 2028, vilket innebär att om vi släpper ut mera efter det når vi inte 1,5 gradersmålet och miljökatastroferna accelererar. Hisnande nära.

Men trots all information sänker vi inte utsläppen. I  Sverige är planen nu att t o m öka dem under en period. Vindkraftbyggena har också fått tuffare ekonomiska villkor och miljödepartementet är nedlagt. Men återställande av våtmarker har åtminstone fått ökat ekonomiskt stöd.

Vi har mycket att arbeta för – stor förbättringspotential, kan man säga.

Vet ni att av ryggradsdjur ovan mark är, i procent av vikten, 36% människor, 60% våra husdjur och 4% vilda djur. Vi har brett ut oss ordentligt på jordklotet.