Program hösten 2023

Åsens våtmark och naturreservat

17 september kl 10.00

Samling stationen

En mysig och härlig dag i naturen!

Mellan naturupplevelserna går vi tipspromenad och grillar korv som föreningen bjuder på. För grillningens skull: anmälan senast 14/9.

Barbro Carlberg 0722352026, barbro.jaxon@gmail.com

Möt upp till en fin familjeutflykt!

Säby Västerskog, urskog i Bjärka-Säby

8 oktober kl 10.00

samling stationen kl 10.00

Göran Toss, artkunnig ordförande i Linköpingskretsen, guidar oss mellan mossor och gamla träd. Vi kliver runt och njuter av stillheten och tidens tand.

Ta med eget fika att avnjuta på en stock eller vid grillplatsen.

Anders Wijkman

gör oss den stora äran att komma hit och föreläsa.

16 november kl 18.00

Församlingsgården

Anders Wijkman är sedan många decennier tillbaka en av våra absolut kunnigaste inom samhällsfrågor i stort och framför allt inom miljöfrågor.

Han har ett brett CV, de senare decennierna med stort fokus på att bygga ett hållbart samhälle.

Anders har bland annat skrivit två böcker tillsammans med Johan Rockström, ex ”Den stora förnekelsen”, där de bl a argumenterar för en övergång till cirkulär ekonomi.

Han har varit generalsekreterare i Svenska Röda Korset (1979-1988) och detsamma i Naturskyddsföreningen (1989 – 1992).

2012-2018 var han ordförande i Återvinningsindustrierna

Det är svårt att sovra bland alla uppdrag han haft, men här kommer några till:

2012 blev Anders dessutom ordförande i Romklubben, där han senare blev hedersordförande.  Även där hade han fokus på att finna en väg där både miljö, klimat, jämlikhet och arbetstillfällen tillgodoses och där systemförståelse utvecklas som en kontrast mot dagens ”silotänkande”.

Biträdande generalsekreterare för FN 1995-97 där Anders arbetade med att integrera sociala och miljömässiga hänsyn i utvecklingspolitiken inom FN.

Dessutom riksdagsledamot för (m) 1971-78 och Europaparlamentariker för kd 1999-2009.

Anders Wijkman kommer vid sin föreläsning att prata runt innehållet i boken ”En jord för alla”, skriven av bland andra Johan Rockström, chef för Potsdaminstitutet i Tyskland.

__________________________________________________________________________________________________________________

ABF, vår samarbetspartner för utbildning och sammankomster, utlyser en studiecirkel med  temat ”En jord för alla”, samma bok som ovan. Studiecirkeln genomförs i Åtvidaberg under hösten. Håll utkik efter annonsering av denna.